Wybór quada spalinowego – na co zwrócić uwagę?
Pojazdy ATV to rewelacyjne rozwiązanie dla każdego, kto szuka czterech kółek do szybkiego poruszania się po bezdrożach… lub po prostu – dla fanów prędkości. Jak jednak wybrać właściwy quad spalinowy dla siebie? Jakie ich typy się wyróżnia? O tych i innych rzeczach dowiesz się z poniższego artykułu. Przeczytaj go już teraz.
Wszystko, co musisz wiedzieć, nim kupisz quada
Zanim nabędziesz ATV, zadbaj o stosowne uprawnienia. Najniższe dla tego typu pojazdu to kat. AM. Wówczas zyskujesz prawo do prowadzenia maszyn o wadze nieprzekraczającej 350 kg. Jednocześnie możesz rozwinąć prędkość jedynie do 45 km/h. Jeśli marzy Ci się cięższy sprzęt lub chcesz pędzić na nim szybciej – wówczas musisz podejść do egzaminu na uprawnienia kat. B1.
Pora przyjrzeć się specyfikacjom technicznym branych pod uwagę sprzętów. Jednym z najważniejszych czynników jest moc i pojemność silnika. Nie pomijaj też skrzyni biegów – quady spalinowe mają zarówno automatyczne, jak i manualne przekładnie, zachowujące się w terenie bardzo różnie. Ostatecznie – powinieneś zastanowić się nad rodzajem ATV, który chcesz nabyć.
Typy quadów
Są trzy kategorie quadów spalinowych – sportowe, rekreacyjne i przeprawowe. Te pierwsze są przeznaczone dla osób z doświadczeniem w prowadzeniu takich maszyn. Najlepiej spisują się podczas zawodów, gdyż w codziennym użytkowaniu ich eksploatacja bywa bardzo kosztowna. ATV dla sportowców mają silniki o pojemności około 1000 cm3.
A jakie są quady spalinowe rekreacyjne? To idealny sprzęt do użytku na co dzień. Ich „serce” ma objętość oscylującą w okolicach 100-250 cm3. To propozycja dla amatorów, którzy chcą od czasu do czasu wybrać się nim na tor lub przemierzać inne bezdroża. Przeprawowe natomiast to silne maszyny, wyposażone w silnik o większej pojemności, ze wzmocnionym zawieszeniem i wyższym prześwitem do swobodnego poruszania się po nierównościach.
Quad dla amatora?
Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z takimi maszynami, to pamiętaj, że model musi być dostosowany do Twoich możliwości. Nie powinien być więc zbyt masywny ani mieć dużej mocy. Nim przesiądziesz się na coś większego i silniejszego, wpierw musisz nauczyć się techniki jazdy i panowania nad stalowym rumakiem.